أبحاث آخر زمن!


(سكتش )
 نور الدين مهران

- التحرير يا اسطى

= اتفضل

- شكراً  يا اسطى . العربية دى بتاعتك ولا شغال عليها ؟

= بتاعتى الحمد لله

- فيات هى صح ... اعتقد 128

= اه على قدنا بقى

- الله يوسع عليك ..على فكرة انت واضح انك محترم وابن ناس يا اسطي .

= الله يخليك

- لاء وبَشوش كده ووشك سِمح . تعرف انا شوفت اسطوات كتير لكن أول مره اشوف أسطى بالشكل ده . الخدود الحمرا والعيون الزرق والشعر الاصفر السايح ده . هو انت منين يا اسطى

= فى ايه يا استاذ انت راكب مع مزة ولا ايه . ما تحترم نفسك . انت من اياهم ولا ايه

- لاء لاء ماتفهمنيش غلط . انا والله مش كده خالص . انا بس بحب اعرف اصول الناس ايه .

= وده ليه ان شاء الله !

- بص يا اسطى . شايف الورق ده

= اه ياسيدى شايفه

- ده بقى بحث انا بعمله عن الأصول المتعددة للشعب المصري . ده بحث مهم جداً تابع لمنظمة اليونيسكو . يعنى انت بصفتك سواق تاكسي مش بيركب معاك زباين بشرتهم سمرا وشعرهم مُجعد ومناخيرهم مفلطحه صح ولا لاء ؟

= اه صح

- وبيركب معاك برضه ناس شعرهم اسمر وعنيهم خضرا وناس شعرهم اصفر وعنيهم سمرا وناس اصفر فى اخضر وناس احمر فى بنى وناس ...

= ايوه يا استاذ كل دول بيركبوا معايا . إيه الغريب يعني
- طيب عمرك ما سألت نفسك ازاي كل دول مصريين رغم ان اشكالهم مختلفة . مش ده دليل على ان اصولهم مختلفه ؟

= تمام

- اهو انا بقى عايز اعرف اصلك منين عشان اسجل حالتك دى واربطها بالاصول اللى انت منحدر منها . ها انت منين بقى يا اسطى

= من القللي

- لاء يعنى قبل ما تروح القللى . كان اصلك منين

= كنا فى الشرابيه

- ياسيدى قبل ده كله . العيله نفسها أصلها كانت من فين . . ابوك الله يرحمه ماقالكش

= ابويا عايش ياعم
- طب مقالكش ؟

= اه قاللي قبل كده ان احنا أصلنا من المنصورة

- تمام . المنصورهحصل فيها فعلاً خلط جينات كتير بسبب الحملات الأجنبية واستقرار اجانب كتير فيها وزواجهم من مصريين ومصريات . يعنى انت ممكن تكون من أصول فرنسيه أو مملوكيه جركسية او من بلاد ما وراء النهرين . انا هدرس بقى الاحتمالات دى . وانا كتبت التقرير خلاص اهو . لو سمحت بس ممكن ناخد صوره سوا عشان ارفقها بالتقرير .

= بس يا استاذ .!

- هديك 100 جنيه . لو سمحت ساعدني ..مستقبلى كله متوقف على البحث ده .

= ماشى ياسيدي اتفضل صور

- اوك الابتسامة الجميلة بقى . امسك الظرف ده ف ايدك كده عشان بس الصورة تبقى اكاديمية

= فيه ايه الظرف ده
- ده فيه التقارير بتاع البحث.. كل تقرير منهم فيه شخصية زى حضرتك كده . وانا شاء الله الصور كلها هتنزل فى كتاب وهيتنشر فى كل دول العالم
= ماشى .

- اوك يا اسطى اسمك الرباعي لو سمحت وعنوان السكن ونمرة البطاقة

= محمود عبد الله حسن ابراهيم ..القللى . شارع الموقف . . البطاقه اهى .

- المهنة لو سمحت

= سواق
- طب ممكن رخصة العربية. هنقل بيناتها بس عشان نثبت انك سواق .
= لازم يعنى .

- اه توثيق مش أكتر

= ماشى اتفضل

- اوك انا خلاص خلصت . امضتك بقى الجميله هنا عشان تأكدلي انك موافق على نشر حالتك دى فى الكتاب . ده اجراء روتينى عشان الحقوق الشخصية للحالات المدروسة .

= ياسيدى انا موافق من غير امضا ولا حاجه

- ماينفعش يا اسطى والله . هيتقالي فين موافقات الناس دول . عشان متبقاش حالات وهميه . لازم تكون حالات من الواقع فعلا . عشان مصداقية البحث . انت يعنى يرضيك تضيع تعبي ؟

= لاء طبعا مايخلصنيش . وادى الإمضا

- تمام كده ..شكرا ياسطى نزلنى هنا بقى لو سمحت . اتفضل آدي أجرة المشوار وآدى 100 جنية عشان البحث . مبسوط كده ؟

= روح الله يوفقك

- سلام يا اسطى . ابقى استنى الكتاب . هيعجبك اوى
( بعد فتره )

- انت الاسطي محمود

= ايوه انا.. انتوا مين
- احنا تنفيذ الاحكام

= وعايزين ايه !!

- عايزين العربية اللى بعتها لصالح المواطن وليد عبد الله اسماعيل . وممتنع عن تسليمها

= بس انا مابعتش حاجه .

- دانت بايع وماضي وقابض والراجل مصورك وهو بيديك ظرف الفلوس . المفاتيح ياروح امك


#سيكتشات_مهران

.........................